Beschrijving
Waarom een Magico A1 uw luidspreker verslaat.
Opwarmer
In een eerder geschreven artikel heb ik getracht een ander luidsprekermerk zo direct, onvervalst en ongekleurd als mogelijk te beschrijven.
Mijn vrees destijds was dat u zo’n schrijfstijl als provocatief, niet gewenst, mogelijk zelfs als aanvallend zou ervaren. En hoewel ik de markt feedback niet volgens objectieve en proactieve wijze verkregen heb, was ik verrast over de kwantiteit en kwaliteit van de ontvangen reacties.
Met een niet verwachte financiële spin-off als gevolg. Natuurlijk smaakt dit naar meer. Naast audio-nerd ben ik gelukkig ook zakenman. Ik realiseer me dat een artikel in provo-stijl wel dezelfde parameters als de vorige dient te hebben. Duidelijk, direct, kwetsbaar, onderscheidend (voor u) en vooral…realistisch.
Quote: “Waarom een Magico A1 uw speaker verslaat”
Zo’n quote komt niet uit de lucht vallen. Het is ook geen consolideerde samenvatting van reviews wereldwijd over Magico A1 monitorluidsprekers. Ook de net beschreven financiële spin-off is nauwelijks de aanstichter geweest. Ik zou dan eerder de duurdere Magico A3 en A5 vloerstaanders moeten pitchen dan.
De vele, vele testuren met de kleine Magico A1 ; soms samen met klanten, soms alleen op basis van klanten, en vaker ‘ik sluit me op met A1’, hebben geleid tot een eindconclusie. Waarvan akte.
“…neutraliteit tot een kunst verheven …”
Opwarmer II: kwetsbaar verhaal over Magico
Vraag een echte audiofiel naar zijn top 3 allerbeste en allerduurste luidsprekermerken ter wereld, en verbaas je over hoe vaak het Amerikaanse merk Magico in het lijstje staat.
De brand awareness is hoog, erg hoog. Waarom? In lijn met de naam, heeft Magico in relatief korte tijd op bijna magische wijze de harten van de audiofiel weten te stelen.
Voor zover ik het me kan herinneren begon het bij mij al te kriebelen in de periode dat Magico nog conventionele houten luidsprekers maakte, ergens in 2008. Ik heb het dan over de Magico V2 en V3 vloerstaanders. Toen al ‘the talk of the town’, waarschijnlijk geholpen door de buitensporige mega-goede reviews.
Na de ‘houten’ periode kwam de alu periode, waar we anno 2021 nog steeds in zitten. En hoewel Magico speakers in de vorige (houten) periode al behoorlijk neutraal klonken, heeft designer en eigenaar Alon Wolf met de keuze van zware, extreem rigide aluminium kasten en -niet onbelangrijk- bijhorende excellente luidsprekerunits, neutraliteit tot een kunst verheven.
Vraag dezelfde ervaren audiofiel hoe een Magico kinkt, en de kans is groot dat hij neutraliteit als eerste unieke parameter meldt. En dat is volgens mij ook precies wat eigenaar Wolf wil wat wij van zijn producten vinden.
Zijn speakers klinken extreem schoon, kleuringsvrij (gemiddelde wenperiode is minimaal 1 week), de impuls natuurlijkheid is bijna 100% en het laag heeft altijd (lees: altijd) definitie en tonaliteit.
Echter, deze kwaliteiten hebben een prijs. En hier wringt de schoen. Magico staat ook bekend als duur, heel duur. Dat kon destijds in 2013 met de introductie van de S-lijn, de S1, S3 en S5, nog nét mentaal en financieel verwerkt worden door de Magico prospect buyer.
En, ondanks dat de hoge prijs nog net binnen de gepercipieerde prijselasticiteit viel, werden er wereldwijd, maar vooral in Nederland echt veel Magico’s verkocht. U kunt zich voorstellen dat ik, toentertijd al Magico dealer, een blije Magico dealer was.
“…Zijn speakers klinken extreem schoon en kleuringsvrij…”
Het omslagpunt voor Magico
Ik moet nu een omslagpunt beschrijven. Namelijk, in 2016 besloot Magico de gehele S-lijn te updaten naar de MKII versie. De behuizingen werden aangepast waardoor rigiditeit en uiterlijk verbeterde. Andere units, nog specialer en exclusiever dan ze al waren.
Het eindresultaat. Eerlijk is eerlijk, gewoon beter. In termen van verfijning, klankkleur, iets meer analoog en belastbaarheid. Afstand tot de concurrentie werd weer groter.
Ik realiseer mij dat bovenstaande nog geen blijk geeft van een omslagpunt. Dat zou ook niet hebben plaatsgevonden, indien Magico de prijzen niet substantieel verhoogd zou hebben. En daar zit de crux van het verhaal.
Door deze prijsverhoging, met de wetenschap dat Magico daarvoor ook al duur was, zijn de Amerikanen de strijd aangegaan met een onwrikbare marketingwet:
“…de wet van de prijselasticiteit…”
Mijn definitie: de duurzaamheid van een hoge (exclusieve) prijs houdt op te bestaan zodra zo’n prijs boven een door de consument gepercipieerde max-waarde komt.
Plat gezegd, de prijzen werden te wild. Er ontstond aversie. Er ontstond niet kunnen betalen en niet willen betalen. Tel daarbij op dat kort daarna een groter deel van de Magico dealers het zinnig vonden het merk bijna te dumpen en zie daar…het meest prestigieuze merk van de markt was verworden tot een eenzaam bestaan.
En toen kwam de A1…
Nu heb ik de neiging, soms langer dan me lief is, loyaal te zijn aan mensen, importeurs, maar ook fabrikanten. Zo ook met Magico.
Natuurlijk voelde ik het effect van prijselasticiteit op mijn omzet. Daar werd ik niet blij van. Maar, het respect voor het merk, want baanbrekend, uniek en dus speciaal, zorgde hier voor een lange adem. Hopend op een meer -voor Magico begrippen- betaalbaar product.
Een product, natuurlijk nog steeds exclusief, nog steeds voor veel mensen niet toegankelijk. Maar voor de nichemarkt, een markt waar ik me graag op richt, weer wel.
En toen kwam Magico met een kleine A1, een 2-weg gesloten kast monitorluidspreker. Op het eerste gezicht een afgeleide van thans beste monitorspeaker, de Magico Q1 (categorie onbetaalbaar). Ik begon bijna vrolijk te worden.
Nu, exact 1 jaar na investering van de Magico A1, en na 100.000 km ervaring, ga ik u deelgenoot maken van het feit dat een paar 11.900 Euro Magico A1s uw speakers dreigen te verslaan. Indien u muzikale waarheid als top 1 selectieparameter heeft.
Sta mij toe dit te onderbouwen; weer een opwarmer
Of ik door de markt als zodanig gezien of herkend word kan ik slechts aannemen. Maar ik bepleit al sinds dag 1 voor meer aandacht voor monitorluidsprekers en minder aandacht voor vloerstaanders.
“…meest innovatieve- en ambachtelijke audiowinkel van Nederland’…”
Minder vloerstaanders
Ik bepleit dat omdat ik van mening ben dat een monitorspeaker, vaak een 2-weg systeem, onder aan de streep, een stuk beter presteert dan de meeste vloerstaanders. Het overgrote deel van mijn potentiële klanten vindt dat niet. Het overgrote deel van de markt vindt dat niet. Het overgrote deel van mijn branchegenoten vindt dat ook niet.
En, eerlijk gezegd, ik zou het ook graag willen. Een mooie statige vloerstaander, vol in bereik, vol in belasting. En ook vol in prijs, want een vloerstaander is duurder dan een monitor.
Businesspropositie-integriteit
En toch mag ik het niet willen. Ik denk, ook al zijn er voldoende twijfelmoment, niet de luxe te hebben te doen wat de meerderheid doet.
Ik heb die luxe niet omdat, in lijn met Audiofiles paradoxale ambitie ‘meest innovatieve- en ambachtelijke audiowinkel van Nederland’, mijn keuzes en adviezen op het scherpst van de snede gemaakt moeten worden. Anders gezegd: de klant meehelpen in te kopen op het aller-allerhoogste niveau. In vaktermen heet dit businesspropositie-integriteit.
Naar dat laatste kan minachtend gekeken worden. Of iets minder negatief, gezien worden als te abstract, of een mooie verzameling mooie loze woorden. Ik kan u in ieder geval verzekeren dat mijn businesspropositie-integriteit verankerd is in mijn doen en laten. U zoekt bevestiging? Vraag dat maar aan een willekeurige Audiofile klant.
Dus, waarom liever een monitor?
Meer aandacht voor monitoren en minder aandacht voor vloerstaanders. Dat moet inmiddels duidelijk zijn. Nu de waarom vraag. Overigens, ik bepleit nadrukkelijk niet dat een klein systeem alles beter doet dan een niet klein systeem. Dat zou onnozel zijn.
Ik poneer de stelling dat een klein systeem -onder aan de streep- een beter systeem is voor minimaal 90% van de markt.
Laat ik beginnen met het opsommen van de unieke voordelen van grote luidsprekers. Groot beeld, hogere belasting, dus je kunt echt luider en groter spelen. Het middengebied, want ondersteund door dieper laag (liever niet meer laag), krijgt absoluut meer kleur, klinkt meer aannemelijk, klinkt gemakkelijk. Optisch kan het er prachtig uitzien. Ik kan er redelijk van genieten.
Laat ik nu de voordelen van monitorluidsprekers beschrijven.
De mate waarin de speakers verdwijnen in de ruimte is fabelachtig en altijd beter dan vloerstaanders. Indien u voor of zelfs links van uw linkerspeaker staat, heeft u nog steeds de illusie van een stereobeeld. Met andere woorden, de speaker zelf is niet waar te nemen. Stereobeeld, diepte, staging is directer, of, zoals mijn klanten dat ervaren ‘meer communicatief’.
Focus van stemmen en instrumenten is duidelijker en strakker. Over strak gesproken. Het laag mag dan niet zo diep zijn, maar het laag heeft in ieder geval definitie, snelheid en dus timing. Ik herhaal, timing. Een onderbelichte eigenschap die mijn inziens essentieel is voor muziekbeleving.
Door minder units te gebruiken, door kleinere units te gebruiken kan een systeem sneller zijn, sneller reageren, sneller starten en stoppen. Het effect: uitsterven/sustain van een piano ,zeker door een Magico A1, lijkt oneindig te zijn.
Basgitaar loopjes worden opeens tonaal gedifferentieerd. U herkent de verschillende bastonen opeens. O ja, ondergetekende is sedert zijn 16e enthousiast live basgitarist, waarin altijd nadruk gelegd werd op timing spelen, oftewel, grooven. En als laatste: omdat het laag minder diep gaat, minder energie heeft, heeft uw kamer ook minder energie te verwerken.
Resultaat: minder afhankelijk van de ruimte, beter laag in de ruimte.
Ik schrijf nu heel erg vanuit mijn basgitaar paradigma…maar ik vind oprecht de meeste vloerstaanders, alleen al vanwege het slechte, slappe, te volle, niet gedefinieerde en niet getimede laag onmogelijk om daar lang naar te luisteren.
Gesprekken met potentiële klanten hierover, gevolgd door sessies, bewijzen dat de Audiofile propositie redelijk strak in lijn ligt met de latente behoefte voor compacte speakers. Kiest u nadien alsnog voor een vloerstaander? Geen enkel probleem. Het doel was u te helpen inkopen.
U kunt zich alleen niet meer verschuilen achter ‘niet weten’. Immers uw opgedane voortschrijdend inzicht met betrekking tot de kracht van monitorluidsprekers zorgt ervoor dat u bewust moet kiezen.
“…Basgitaar loopjes worden opeens tonaal gedifferentieerd…”
1593 woorden nodig om tot dit punt te komen; waarom Magico A1?