Beschrijving
Prijsdoorbraak Elac Adante AS-61 highend monitorspeakers.
Highlights
-
- Kast in kast principe
- Gesloten behuizing met geïntegreerde basreflex kast
- Passieve 20 cm woofer/radiator aan voorzijde
- 16 cm woofer in behuizing
- Aluminium frontpaneel
- Dual-concentric; integratie midunit- en tweeter
- Subliem stereo beeld
- Snel en krachtig gedefinieerd laag
- Prijs/performance doorbraak
De eerste indruk
En hier staan ze dan. De gloednieuwe Elac Adante AS-61 monitorluidsprekers. Een paar speakers die internationaal al respect heeft afgedwongen tijdens audioshows. Geleverd in twee grote dozen, doet vermoeden dat deze monitoren groot van formaat zijn. Vervolgens alles verplaatsen naar de hoofdruimte lijkt gemakkelijk, maar is vanwege het gewicht van een kleine 20Kg per stuk toch pittig zwaar (de afstand van 40m doet natuurlijk ook wel wat).
Uitpakken gaat snel en soepel. Meegeleverd een paar witte handschoenen, een uitgebreide handleiding en een paar magnetische zwarte grillen. Benieuwd en ongeduldig als we altijd zijn, snel op de (Dynaudio Stand 20) stands zetten. Moon 340 versterker aanzetten. De nieuwe Musical Fidelity M6S DAC aanzetten. Aurender N10 aanzetten. Kabels verbinden en gebiologeerd kijken en luisteren. En ja, ook wij weten dat er altijd sprake is van inspeeltijd. Toch is niet uitgesloten dat mogelijk direct genoten kan worden. En in het geval van de Elacs is dit ook daadwerkelijk het geval. Hoewel de ‘room for improvement’ duidelijk hoorbaar is, is nu al helder en duidelijk dat de AS-61ers belachelijk goed klinken.
“…En toch gebeurt er iets magisch. Iets waar we geen rekening mee hadden gehouden…”
Unieke kast constructie
Nieuw voor ons is de wijze waarop de AS61 de lage tonen produceert. Dit keer geen basreflex of gesloten kast, maar een best of both worlds design.
Het voordeel van een basreflex principe is een groot, gemakkelijk en dieper laag. Nadeel is het gebrek aan kwaliteitsinformatie (lees: tonaliteit) in het laag. Ook valt het laag van een basreflex erg snel af.
Voordeel van een gesloten kast is een hoge mate van tonaliteit van het laag en het heel geleidelijk afvallen van het laag. Nadeel is de impact van het laag (gesloten systemen kunnen wat timide in het laag klinken) en de hoge eisen die gesteld worden aan de versterker. Er wordt immers relatief veel druk opgebouwd in een gesloten kast, die vervolgens door de amp onder controle gehouden moet worden.
Audiofile is overigens oprecht voorstander van goede gesloten kast luidsprekersystemen. Het nadeel ‘minder laagimpact’ wordt namelijk goed gemaakt door de super kwaliteit van het laag. Een iets duurzamere gedachte. Echter, het is en blijft een systeem waar de impact van het laag conservatief is.
Wat als een luidspreker de typische benefits van beide (gesloten + basreflex) kan bieden?
Dus, een krachtig tonaal correct laag met een vloeiende afval in het laag. Zijn de Elacs hiertoe in staat? En hoe klinkt dat dan?
Hoewel de marketing ons vaak anders wil laten geloven, laat de praktijk vaak een teleurstellend resultaat horen. Overigens, Audiofiles stelling is dat ‘best of both worlds’ concepten vrijwel nooit het beste van de twee werelden laten horen, maar een compromis van de twee. Op zich niks mis mee, zo lang we maar duidelijk zijn.
Ja hoor, ook de Adante AS-61 monitoren spelen in dit compromis gebied. Het laag heeft bijvoorbeeld niet de extreme tonaliteit van een paar ATC SCM19 speakers. Of, de rijkheid en kracht van de Cabasse Murano’s. …En toch gebeurt er iets magisch. Er gebeurt iets waar wij geen rekening mee hadden gehouden.
Wat we hier ook aan muziek afspeelden, van elektronische vette Yello tracks tot Brian Brombergs contrabas vertaling van Jaco Pastorius….het laag was altijd top gecontroleerd, met bovengemiddelde tonaliteit, voldoende druk en rijkdom. Je moet echt de bovengenoemde concurrenten goed kennen om de verschillen te kunnen benoemen. Anders meen je echt dat dit een gesloten kast is die net wat meer geluidsdruk opbouwt. Compromis? Ja! Geslaagd? Driewerf ja! Mega complimenten aan Elac voor het geloofwaardige resultaat.
Dual-Concentric
Natuurlijk is geluid veel meer dan het laag. Voor het muzikale deel hebben we nood aan een goede midden- en tweeter unit. Het is duidelijk dat Elac endorser Andrew Jones, wiens roots bij Japanse ultra highend luidspreker fabrikant TAD liggen, gebruik maakt van de eerder geleverde en opgedane kennis aldaar. Namelijk, net als TAD maakt ook Elac gebruik van een gecombineerde unit voor het hoog en het midden. Het zogeheten dual-concentric principe. Om maar direct met het algemene nadeel te beginnen.
Vaak kent dit principe een te sterke bundeling van het hoog waardoor je de vrijheid van het hoog (en zelfs rijkdom) mist. En nog erger, vaak klinkt een dual concentric nasaal en scherp. Helaas nog steeds waar te nemen bij een aantal bekende mainstream luidspreker fabrikanten.
Zo niet de AS-61 monitoren! Nergens de lastige scherpte in het hoog en meer dan voldoende vrijheid voor het hoog om te schijnen. Dit, gecombineerd met het voordeel van ‘perfecte staging, plaatsing van vocalen en instrumenten in het geluidsbeeld’ maken deze Elacs een ware highend prijsstunter! Neutraal, snel, ook in het laag, sublieme staging, compact en dus betaalbaar.
Overige info
De Adante AS-61 is een interessante luidspreker. Niet alleen vanwege de kast-in-kast principe, maar check eens de degelijke constructie en afwerking. Het frontpaneel is gemaakt van aluminium, wat enerzijds zorgt voor meer mechanische stabiliteit en anderzijds de blik van weggewerkte units (waar zijn de schroeven?). Nog een interessant detail: de 20 cm woofer aan de voorkant is ‘slechts’ een passieve radiator. De tonaliteit en kwaliteit van het laag onstaat door de 16 cm woofer in de behuizing!
Audiofiles boodschap is duidelijk: we kennen geen speaker, in en ver boven de prijsklasse, die zoveel audiofiele parameters heeft en tevens zo gemakkelijk en toegankelijk klinkt! Een echte aanwinst.
De Elac Adante AS-61 kost 2998€ per paar en is te verkrijgen in de uitvoeringen hoogglans zwart, hoogglans wit en rosewood satin. Hier gereed voor demo, de mooie rosewood satin uitvoering!